Saturday, August 21, 2010

KEJUTAN BUDAYA PUNCA PELAJAR IPTS GAGAL CAPAI GPA 2.0

Kejutan budaya punca pelajar di IPTS gagal capai GPA 2.0


KEJUTAN budaya dan sikap tidak bertanggungjawab dipercayai menjadi punca 112,132 pelajar gagal mendapat keputusan nilai purata gred kumulatif (GPA) 2.0 sehingga pinjaman pelajaran mereka terpaksa ditahan seperti didedahkan Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Datuk Dr Mohamad Shahrum Osman, baru-baru ini.

Pencapaian di bawah GPA 2.0 tidak dapat diterima terutama bagi pelajar sepenuh masa, apatah lagi di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS). Bukan sukar mendapat GPA 2.0 jika mereka menumpukan perhatian ketika di dewan kuliah.

Klik di sini untuk berita lanjut.

Antara faktor lain yang menyebabkan kegagalan pelajar tersebut adalah :

1. Budaya di sekolah menengah yang mana pelajar mengharap sepenuhnya bantuan guru.

2. Diri sendiri, tidak mempunyai disiplin diri yang tinggi dalam merancang pembelajaran.

3. Tidak memberikan tumpuan penuh terhadap pengajaran pensyarah.

4. Godaan hiburan dan kebebasan, sesetengah pelajar yang jauh dari pengamatan keluarga merasa bebas melakukan apa saja.

5. Tahap keyakinan yang lemah mungkin disebabkan oleh keputusan yang rendah semasa SPM.

No comments:

Post a Comment

KEJUTAN BUDAYA PUNCA PELAJAR IPTS GAGAL CAPAI GPA 2.0

Kejutan budaya punca pelajar di IPTS gagal capai GPA 2.0


KEJUTAN budaya dan sikap tidak bertanggungjawab dipercayai menjadi punca 112,132 pelajar gagal mendapat keputusan nilai purata gred kumulatif (GPA) 2.0 sehingga pinjaman pelajaran mereka terpaksa ditahan seperti didedahkan Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Datuk Dr Mohamad Shahrum Osman, baru-baru ini.

Pencapaian di bawah GPA 2.0 tidak dapat diterima terutama bagi pelajar sepenuh masa, apatah lagi di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS). Bukan sukar mendapat GPA 2.0 jika mereka menumpukan perhatian ketika di dewan kuliah.

Klik di sini untuk berita lanjut.

Antara faktor lain yang menyebabkan kegagalan pelajar tersebut adalah :

1. Budaya di sekolah menengah yang mana pelajar mengharap sepenuhnya bantuan guru.

2. Diri sendiri, tidak mempunyai disiplin diri yang tinggi dalam merancang pembelajaran.

3. Tidak memberikan tumpuan penuh terhadap pengajaran pensyarah.

4. Godaan hiburan dan kebebasan, sesetengah pelajar yang jauh dari pengamatan keluarga merasa bebas melakukan apa saja.

5. Tahap keyakinan yang lemah mungkin disebabkan oleh keputusan yang rendah semasa SPM.

0 comments:

Post a Comment